Maandag 11 oktober a.s. is Staalbouwdag 2021. Als vanouds biedt de Staalbouwdag u op locatie – Theater Amsterdam – een vakbeurs met nieuwe dan wel vernieuwende producten en diensten voor het bouwen met staal en een congres rond belangwekkende nieuwe ontwikkelingen. Het duurzaam vernieuwen van oudere (stalen) bruggen is een van de drie congresthema’s.

Rijkswaterstaat, ProRail, provincies, gemeenten; allemaal staan ze voor de veelomvattende opgave om talrijke, vroeg-naoorlogse verkeersbruggen te ‘verjongen’. Renovatie of vervanging is de komende jaren het devies. Maar dat dient dan wel economisch, efficiënt, met weinig storingen en hinder voor het verkeer en vooral ook duurzaam te gebeuren. Ook de twee intensief bereden Van Brienenoordbruggen over de A16 bij Rotterdam – de oudste van het bouwjaar 1965, de jongste toch ook alweer uit 1990 – zijn over afzienbare tijd aan verjonging toe. Voor de aanpak van deze bruggen is een even innovatieve als milieuvriendelijke ontwerp- en uitvoeringsmethodiek bedacht. Zou die methodiek ook geschikt zijn voor andere bruggen? En kan daarmee, op termijn, een nationaal systeem van demonteren, renoveren en herplaatsen van stalen bruggen ontstaan, een milieusparende gesloten kringloop van bruggen?

Hierover gaan experts uit verschillende geledingen van de Nederlandse bruggenbouw tijdens de Staalbouwdag met elkaar in debat. In het discussiepanel nemen plaats: Gijs Kaashoek (Directeur Operations, HSM), Wessel Helmens (Directeur Solutions & Innovations, Mammoet), Pieter van Lierop (Sectorhoofd Stalen & Beweegbare Kunstwerken, Iv-Infra), Joris Smits (Directeur, Ney & Partners Nederland, en Associate Professor Bridge Design, TU Delft), Henrik Hooimeijer (Rijkswaterstaat), Daan Tjepkema (ARUP). De laatste twee in deze rij geven, voorafgaand aan de discussie, nadere toelichting op opgave, programmering, ontwerp en uitvoering van de ‘circulaire’ vernieuwing van de Van Brienenoordbruggen die volgens planning in 2025 van start gaat.